Vinter roning

Roning i vinterhalvåret:

Vinterroning defineres som roning i vinterhalvåret fra standerstrygning til standerhejsning (dvs. fra oktober til april) eller når vandet er under 10 grader.

Vinterroere bør have roet regelmæssigt i den forudgående sommersæson og bør være iført beklædning svarende til vandets temperatur, hvilket vil sige våddragt eller tørdragt.

Selvredninger og makkerredninger bør trænes regelmæssigt iført vinterbeklædningen, så roeren er klar over sin reaktion i det kolde vand.

Det er et krav, at der medbringes hvidt lys. Det kan fx. være en cykellygte i en vandtæt pose, pandelampe eller en lampe designet til kajak.

Ved vinterroning bør der desuden medbringes sikkerhedsudstyr svarende til forholdene.

Eksempler herpå kunne være:

Mobiltelefon i vandtæt opbevaring, nødblus, skiftetøj i vandtæt post, hue & vanter, varm sukkerholdig væske, mad, folieindpakning (hypotermi behandling), penge til hjemtransport.

Derudover anbefales det, at vinterroere giver pårørende besked om, hvornår turen påbegyndes, hvor der ros hen, og hvornår turen forventes at være afsluttet.

Klubben fraråder, at medlemmerne ror alene i vinterperioden, medmindre man er erfaren roer.

Hvis roeren alligevel vælger at ro alene, bør denne ro kystnært og medbringe sikkerhedsudstyr svarende til forholdene.

Det er ikke tilladt at ro i isdannelser i klubbens kajakker.

10 GODE RÅD TIL VINTERRONING

God tur